Ve dnech 9. – 11. 10. 2023 jsme se s kolegyní Pavlou Hanzalovou zúčastnily programu Job Shadowing v rámci projektu Erasmus+ ve finské střední škole v Nousianen. Zatímco já jsem navštívila hodiny jazyků (angličtina, němčina, francouzština, španělština a švédština), kolegyně stínovala hodiny matematiky, chemie a hudební výchovy. V následné diskuzi jsme se shodly, že co se týká použitých výukových metod, finští učitelé používají obdobné jako my v závislosti na probírané látce a zamýšlených cílech. Daleko více nás zaujala atmosféra ve třídě, zapojenost studentů do výuky a jejich orientace na výkon. Studenti většinou pracovali samostatně na zadaných úkolech na svých počítačích. V hodinách vládla spíše poklidná atmosféra, ne všichni studenti se věnovali práci, na druhou stranu ale věděli, že zadané úkoly splnit musí, aby absolvovali daný kurz, tj. pokud je neudělají ve škole, zbyde jim práce za domácí úkol. Při testování studenti nepropadali stresu a panice, pracovali vlastním tempem, čas od času nahlédli do mobilu či se zeptali na informaci spolužáka. Na dotaz, jak relevantní je potom výsledek daného testu, učitelé odpovídali, že se jedná o testy procvičovací, tudíž student dostává zpětnou vazbu o svých znalostech a dovednostech, stejně jako je dostává učitel, což je účelem těchto testů. Ve výstupním testu je poté hodnocen pouze jako uspěl x neuspěl, což se nám zdá jako vynikající řešení – zvláště u nadaných a ambiciózních studentů by odstranění známkování určitě přineslo snížení napětí a minimalizovalo by počet chyb z nervozity, neboť by si mohli být předem téměř stoprocentně jistí, že uspějí. Známka (počet bodů) je důležitá až u maturitní zkoušky (ta je pouze písemná, ale časově náročná), protože ta slouží i jako podklad k přijetí na vysoké školy – nicméně je možno ji opakovat dle vlastního uvážení (opakování jsou zpoplatněna), dokud žáci nedosáhnou kýženého výsledku.
Obě jsme ocenily vstřícný přístup našich finských kolegů, otevřenost k diskuzi a sdílení. Nicméně po zhlédnutí dvou vyučovacích hodin na nedaleké základní škole musíme konstatovat, že na základě toho, co jsme viděly v Nouisianen, nemůžeme hodnotit finské školství jako takové – každá škola má svá specifika daná věkem žáků, lokací školy, materiálním vybavením apod. Škola v Nouisianen patří bezpochyby ke školám „elitnějšího“ typu.
Napsala Mgr. Milena Lockerová
„Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.“